Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

Konferencje

Web Content Display Web Content Display

 

Web Content Display Web Content Display

November 2017

20171125
Previous week
Next week

"Conrad i (pop)teksty"

Date: 25.11.2017
Place: Kraków, ul. Gołębia 16 sala 42
"Conrad i (pop)teksty"

W imieniu Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Ośrodka Dokumentacji i Badania Twórczości Josepha Conrada pragniemy zaprosić Państwa do udziału w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej: "Conrad i (pop)teksty", która odbędzie się 25.11. 2017 w sali nr 42, przy ulicy Gołębiej 16. Bieżący rok przynosi zresztą szczególną okazję, by mówić o twórczości Korzeniowskiego, właśnie teraz wypada bowiem okrągła, 160. rocznica urodzin pisarza.

W imieniu Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Ośrodka Dokumentacji i Badania Twórczości Josepha Conrada pragniemy zaprosić Państwa do udziału w Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej: "Conrad i (pop)teksty", która odbędzie się 25.11. 2017 w sali nr 42, przy ulicy Gołębiej 16. Bieżący rok przynosi zresztą szczególną okazję, by mówić o twórczości Korzeniowskiego, właśnie teraz wypada bowiem okrągła, 160. rocznica urodzin pisarza.

Joseph Conrad to artysta, którego nie ma potrzeby przedstawiać. Już Guillaume Apollinaire zaliczał go w poczet trzech niepiszących po polsku pisarzy polskich szczególnie istotnych dla rozwoju zachodniej kultury. O ile jednak zgłębianie relacji łączącej autora „Nostromo” z kategorią polskości zawsze budzić będzie pewne kontrowersje, o tyle pytanie o aktualność i żywotność jego twórczości wydaje się nieść w sobie potencjał istotnej zmiany krytycznego spojrzenia.

W związku z powyższym chcieliśmy zachęcić Państwa do refleksji nad rozmaitymi sposobami i obszarami rezonowania twórczości Conrada. Echa jego dzieł odbijają się wszak nie tylko w murach uniwersyteckich katedr. Odniesienia do nich – często niebezpośrednie – można znaleźć w piosenkach, serialach telewizyjnych, fantastyce literackiej, szeroko rozumianych sztukach plastycznych, jak również w dziełach filmowych. Także sama sylwetka pisarza fascynuje współczesnych. Imię bądź wizerunek Conrada można spotkać na ulicach, murach budynków szkolnych, w internetowych memach i komiksach, a nawet pod postacią wymyślnych tatuaży czy nadruków na T-shirtach.

Wspólnie z Państwem chcielibyśmy stworzyć mapę intertekstualnych relacji łączących literacką spuściznę autora „Jądra ciemności” z artefaktami popkulturowymi oraz opisać sposoby prze-pisywania (re-writing) czy też iterowania poszczególnych motywów/wątków z życia i dzieł pisarza w pop-tekstach. Prześledzenie owych punktów wspólnych pozwoli nam nie tylko dookreślić miejsce Conrada w płynnym, ponowoczesnym kanonie, lecz również zdefiniować to, w jaki sposób pisarstwo oraz biografia autora wpływają na postrzeganie przez nas rzeczywistości – także tej pozaliterackiej.

Warto przy tym pamiętać, że twórczość pisarza nie tylko wpływała (i nadal wpływa) na kształtowanie się tekstów popkulturowych. Także sam świat narracji Conrada wzniesiony został na fundamencie, którego istotny składnik stanowiły teksty popularne – dość wymienić powieść przygodową, kryminał, artykuły prasowe czy powieści Verne’a albo Wellsa. Dlatego też, obok postawienia pytania o oddziaływanie tekstów Conradowskich, chcielibyśmy razem z Państwem zapytać o to, jakie popkulturowe czynniki przyczyniły się do powstania dzieł autora „Tajnego agenta”.