Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

Konferencje

Web Content Display Web Content Display

 

Web Content Display Web Content Display

October 2021

20211021
Previous week
Next week

Autocenzura i cenzura.
Nowe ujęcia

Date: 21.10.2021 - 23.10.2021
Start Time: 9 30
Place: Platforma Zoom
Autocenzura i cenzura. <br/>Nowe ujęcia

Katedra Teatru i Dramatu Wydziału Polonistyki UJ

oraz redakcja „Didaskaliów. Gazety Teatralnej”

zapraszają na międzynarodową konferencję naukową

 

AUTOCENZURA I CENZURA. NOWE UJĘCIA

 

21-23 października 2021 roku, platforma ZOOM

   Link do pokoju konferencyjnego: https://us02web.zoom.us/j/84905714542?pwd=RkNDSDN0M2hvZ3FhYVl2aFU1T2xLQT09

 

21 października – czwartek

 

CENZURA INSTYTUCJONALNA

 

9:30-12:00

Otwarcie konferencji

Weronika Szczawińska (Akademia Teatralna). Fantazja o widzu, czyli niewidzialna cenzura w instytucjach teatralnych

Witold Mrozek (Uniwersytet Warszawski). Pragniemy, żeby nic nie ruszać”. Teren badań: Jeżycjada” Weroniki Szczawińskiej, status przedstawienia teatralnego a cenzura sądowa

Karolina Maciejaszek (Akademia Sztuk Teatralnych, filia we Wrocławiu). Cenzura na Miesiącu Fotografii w Krakowie. Relacja uczestniczki

Katarzyna Waligóra (Uniwersytet Jagielloński). Czy można ocenzurować dyrekcję? Krystyna Meissner w Starym Teatrze

Dyskusja 

 

13:00-15:00

Aneta Głowacka (Uniwersytet Śląski). „Klątwa” w Rozrywce. Studium przypadku

Natalia Jakubowa (Wiedeń, independent researcher). Alvis Hermanis i auto/cenzura

Piotr Olkusz (Uniwersytet Łódzki). Alternatywna sztuka w czasach upolitycznionych grantów: czy to w ogóle możliwe? 

Micha Braun (Universität Leipzig). Raise Your Voice!? German Artists and the Pandemic

Dyskusja 

 

16:30-19:00

Katarzyna Osińska (Instytut Badań Literackich PAN). Cenzor o cenzurze. Przypadek barona Nikołaja Drizena (1868-1935) i jego książki o cenzurze w Rosji XIX wieku

Agata Łuksza (Uniwersytet Warszawski). Bojkot teatralny jako radykalna forma (auto)cenzury. Tożsamość narodowa a tożsamość fanowska w okresie powstania styczniowego  

Aleksandra Liszka (Uniwersytet Śląski). Cenzura odredaktorska w zaborze rosyjskim w XIX wieku

Urszula Pysyk (Uniwersytet Jagielloński). Wokół zagadnień reform xiqu w ChRL. Spór o Dymisję Hui Rui’a

Agnieszka Wójtowicz (Uniwersytet Opolski). Cenzura i autocenzura w Studium o Hamlecie w reżyserii Jerzego Grotowskiego

Dyskusja 

 

 

22 października – piątek

 

AUTOCENZURA

 

9:30-12:00

Krystyna Duniec (Instytut Sztuki PAN). Autocenzura w teatrze: autoprzemoc, asekuracja czy normalność?

Agnieszka Jakimiak (Royal Holloway, University of London). Wewnętrzna robota. Teatralna autocenzura w kontekście krytyki instytucjonalnej

Zbigniew Majchrowski (Uniwersytet Gdański). „Nie idę na ‘Idę’”. Strategie autocenzury

Maryla Zielińska (Warszawa, independent researcher). AAA Grzegorzewski 

Bartosz Różanek (Uniwersytet Warszawski). Autocenzura w Dziennikach politycznych Mieczysława F. Rakowskiego na podstawie analizy fragmentów z grudnia 1981 roku

Dyskusja 

 

TRANSFORMACJE

 

13:00-15:00

Joanna Krakowska (Instytut Sztuki PAN). Do użytku wewnętrznego. Lord Szambelan, towarzysz Kliszko i wielebny Wildmon przesłali instrukcje

Agata Adamiecka (Akademia Teatralna). Oczy szeroko zamknięte. O mechanizmach widzialności przemocy wobec kobiet w polu sztuki 

Marcin Kościelniak (Uniwersytet Jagielloński). Fragmenty dyskursu aborcyjnego. Czerwiec ‘89

Dorota Sosnowska (Uniwersytet Warszawski). „Ja i AIDS”: cenzura, epidemia, transformacja.

Dyskusja 

 

16:30-19:00

Jan Jiřík (DAMU Praga). Publiczna Instytucja Kultury, co to takiego? 

Piotr Morawski (Uniwersytet Warszawski). Czego wciąż nie można powiedzieć

Monika Kwaśniewska (Uniwersytet Jagielloński). Afektywne, relacyjne i werbalne skutki blokowania i perswazji negatywnej. Intymne historie tekstów nieopublikowanych

 

 

Stanisław Godlewski (Instytut Sztuki PAN). Poprawność, cenzura i ślepota we współczesnej krytyce teatralnej

Piotr Dobrowolski (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu). Dyskursywne narzędzia kontroli. Kształtowanie opinii publicznej jako forma cenzury

Dyskusja 

 

 

23 października – sobota

 

REPREZENTACJE

 

9:30-12:00

Agnieszka Wanicka (Uniwersytet Jagielloński). XIX-wieczne emploi jako przykład cenzury obyczajowej

Dorota Jarząbek-Wasyl (Uniwersytet Jagielloński). Kradzież twarzy. O pewnym przypadku aktorskich wykroczeń przeciw cenzurze obyczajowej

Anna R. Burzyńska (Uniwersytet Jagielloński). Autocenzura w autopatografii

Sebastian Jagielski (Uniwersytet Jagielloński). Cięcie Kmicica. Ukryta analna historia kina polskiego

Blanka Katarzyna Dżugaj (Warszawa, independent researcher). Seksualność na azjatyckich ekranach – cenzura i autocenzura a estetyka filmowa w Azji

Dyskusja 

 

13:00-15:00

Andrzej Leder (Instytut Filozofii i Socjologii PAN). Autocenzura. Kilka uwag w kwestii niewidzialności

Iwona Kurz (Uniwersytet Warszawski). „Atmosfera” 1968 roku: niewypowiedziane a działające

Jakub Momro (Uniwersytet Jagielloński). Francuskie debaty wokół antyizraelskości

Barbara Michalczyk (Uniwersytet Jagielloński). „Fraulein Doktor” w Teatrze Ziemi Pomorskiej w Toruniu w 1934 roku, sprawy polsko-niemieckie

Dyskusja 

 

16:30-18:30

Grzegorz Niziołek (Uniwersytet Jagielloński). Emancypacja, reprezentacja, cenzura

Łucja Iwanczewska (Uniwersytet Jagielloński). Krytyczność i dekrytyczność a mechanizmy cenzury – wokół teatru i sztuk performatywnych

Dorota Semenowicz (Akademia Teatralna). Autocenzura i kwestie emancypacji

Kasia Lech (Canterbury Christ Church University). Hegemonia i natywizm języka angielskiego jako forma cenzury we współczesnym teatrze 

Dyskusja