MUTE: POPULAR MUSIC STUDIES

Termin: 20.05.2016 - 22.05.2016
Miejsce: Kraków

Począwszy od bluesa, przez awangardę jazzu, muzykę pop, rewolucję rock'n rolla, aż do post rocka czy narodzin muzyki elektronicznej mamy możliwość obserwacji najróżniejszych przekształceń wewnątrz dyskursu muzyki popularnej. Narodziny i śmierć oraz zmartwychwstania pojedynczych stylów i zjawisk stanowią już nie tylko przedmiot badań historyków muzyki, ale są także tematem istotnym dla humanistów zajmujących się praktykami społecznymi związanymi z muzyką. Muzyka popularna w XX i XXI wieku jest zjawiskiem, które wymyka się jednostronnym i łatwym opisom.  Nie jest to bowiem ani sama "muzyka", ani same "słowa do piosenek", a dla jej odbiorcy jasnym staje się, że to cały zespół zjawisk (dźwięk, tekst, obraz, video, image, kreacja sceniczna, rola społeczna, narzędzie komunikacji, akt performatywny) integralnie ze sobą związanych i zarazem koniecznych.  Pod tym względem termin "muzyka popularna" jest pseudonimem szerokiej formacji kulturowej, z którą mamy do czynienia od lat 60. XX wieku, a samo zjawisko urasta do rangi repozytorium różnorodnych idei przejawiających się nie tylko w strukturze formalnej każdego utworu, ale także w zjawiskach muzyce towarzyszących. Jest to repozytorium dynamiczne, w którym nieustannie dochodzi do redefinicji, rekonfiguracji
i rekonstrukcji zarówno wewnętrznych form gatunkowych, jak i całej kultury muzycznej.

Jednak samo pisanie o muzyce popularnej, w ujęciu ściśle formalnym, może napawać metodologicznym lękiem. Obawa ta wiąże się z nieprzekładalnością lingua musica na lingua naturalis. Wydaje to niewykonalne w sposób zadowalający i prawie zawsze sprowadza na badacza trudności, zwłaszcza, jeśli chce on opisać te elementy zjawiska muzycznego, które wymykają się muzykologicznej lub literaturoznawczej metodologii. Rodzi się więc pytanie - jaki sposób obrać, by mówić i pisać o czymś, co nie mieści się w zakresie deskrypcji za pośrednictwem języka naturalnego? Jak pisać o muzyce używając słownika, który nie jest w stanie opisać zjawiska oddziałującego przecież afektywnie i pobudzającego indywidualne imaginarium estetyczno-zmysłowe?

            Problemy wynikające z trudności w mówieniu o muzyce, jak i rosnące zainteresowanie zjawiskami niebezpośrednio związanymi z muzyką popularną doprowadziły do momentu, w którym konieczne wydaje się organizacja spotkania, które zainicjuje zintegrowane studia nad muzyką popularną. Popular Music Studies, dziedzina która w krajach anglosaskich ma już własną kilkunastoletnią tradycję, w Polsce jest polem badawczym jeszcze wyraźnie niedookreślonym, a jednocześnie od lat wydaje się kuszącą okazją do prób stworzenia nowego języka i słownika w mówieniu o muzyce popularnej. Studia nad muzyką popularną, jakie chcemy przedsięwziąć to zarówno transdyscyplinarny namysł nad zjawiskami muzycznymi i strukturami dźwiękowymi, ale także próba stworzenia własnych metod badawczych, a przede wszystkim określenie przedmiotu. Ideą przyświecającą naszemu spotkaniu jest także próba podjęcia badań nad muzyką popularną w działaniu, z związku z tym proponujemy uczestnikom, oprócz tradycyjnych form konferencyjnych, warsztaty oraz laboratoria, w czasie których możliwe będzie podjęcie dyskusji zarówno z twórcami muzyki i tekstów, producentami dźwięków, a także organizatorami wydarzeń muzycznych. Zależy nam na tym, by zaakcentować fakt, że muzyka popularna jest zjawiskiem złożonym, a przez to nie tylko transdyscyplinarnym ale także transinstytucjonalnym.

            Mając to na uwadze, organizatorzy Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej poświęconej i inicjującej Popular Music Studies zapraszają naukowców, doktorantów
i studentów zainteresowanych tematem do podjęcia refleksji nad:

●     problemem translacji struktur dźwiękowych na język, obraz, ruch, zachowanie sceniczne itp.

●     ciałem wykonawcy i ciałem odbiorcy muzyki

●     antropologią instrumentów muzycznych

●     wizerunkami artystycznymi muzyków

●     kategorią melancholii, nostalgii, dziwności itd. we współczesnych gatunkach muzycznych

●     aspektach posthumanistycznych w muzyce popularnej

●     orientalizm i/lub post-orientalizm określonych nurtów muzycznych

●     transmedialnością występów muzycznych

●     retrofilią gatunków i wizerunków muzycznych

●     fenomenologią koncertu

●     etnografią wydarzenia muzycznego

            Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres mute.conference@gmail.com mija 01.03.2016 roku. Do abstraktu należy dołączyć krótką notę biograficzną sformułowaną podług powszechnie przyjętych standardów (afiliacja, tytuł naukowy oraz profil badawczy). Objętość abstraktu wraz z biogramem nie powinna przekroczyć dwóch stron znormalizowanego maszynopisu (maksymalnie do 1000 słów). Do zgłoszeń prosimy dołączać wstępną bibliografię. Informacja o pozytywnym bądź negatywnym rozpatrzeniu propozycji wystąpienia konferencyjnego zostanie rozesłana do autorów  31.03.2016 roku. Na pokrycie kosztów związanych z cateringiem, wynajmem sali i przygotowaniem materiałów konferencyjnych przewiduje się opłatę konferencyjną w wysokości 300 zł

(200 zł dla doktorantów i studentów), którą należało będzie uiścić najpóźniej do 15.04.2016 roku.

Organizatorzy przewidują publikację w formie recenzowanej antologii artykułów pokonferencyjnych.

Więcej informacji: www.muteconference.wordpress.com

Program >>

Data opublikowania: 01.03.2016
Osoba publikująca: Janusz Smulski