Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Zebrania katedr

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

grudzień 2018

20181206
Poprzedni tydzień
Następny tydzień

Ku nowej teorii

Data: 06.12.2018
Czas rozpoczęcia: 19 00
Miejsce: KAwiarnia Literacka, ul. Krakowska 41, Kraków
Ku nowej teorii

Katedra Teorii Literatury UJ zaprasza na spotkanie z cyklu „Ku nowej teorii”:

O różnicy płciowej w filozofii Luce Irigaray – wokół książki „Poetyka rozkwitania” Katarzyny Szopy


Przedmiotem rozmowy Mateusza Skuchy i Katarzyny Szopy będzie nowa książka śląskiej literaturoznawczyni – „Poetyka rozkwitania. Różnica płciowa w filozofii Luce Irigaray”. Czwartkowe wydarzenie, organizowane przez Katedrę Teorii Literatury UJ, otwiera zarazem serię „Ku nowej teorii” – cyklu spotkań dyskusyjnych, podczas których prezentowane będą nowości wydawnicze z dziedziny teorii literatury, innowacyjne idee, odświeżające koncepcje.


Dysputanci:

dr Katarzyna Szopa - adiunkt w Instytucie Nauk o Literaturze Polskiej UŚ. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół literatury oraz współczesnych teorii feministycznych, a w szczególności wokół filozofii Luce Irigaray, w której seminariach uczestniczyła i której poświęciła rozprawę doktorską pisaną pod opieką prof. Krystyny Kłosińskiej. Autorka monografii naukowej Poetyka rozkwitania. Różnica płciowa w filozofii Luce Irigaray (Lupa Obscura, Wydawnictwo IBL, 2018). Od 2014 roku współpracuje z prof. Luce Irigaray, wraz z którą współorganizuje wydarzenia naukowe, konferencje i promocje książek oraz prowadzi stronę internetową filozofki: www.workingwithluceirigaray.com. Tłumaczyła teksty Luce Irigaray na język polski. Publikowała m.in. na łamach „Pamiętnika Literackiego”, „Czasu Kultury”, „Praktyki Teoretycznej”, „FA-artu” i „Śląskich Studiów Polonistycznych”.

dr hab. Mateusz Skucha – adiunkt w Katedrze Teorii Literatury. Ukończył filologię polską oraz Gender Studies na Uniwersytecie Jagiellońskim, tam również uzyskał stopień doktora w 2011 roku. Jego zainteresowania badawcze obejmują literaturę XIX wieku oraz krytykę feministyczną, teorię gender i queer, Masculinities Studies, a także kulturę chińską. Od 2005 jest Sekretarzem Krakowskiego Komitetu Okręgowego Olimpiady Literatury i Języka Polskiego. Jest autorem książek: Niesytość pragnienia. W kręgu młodopolskiej liryki kobiet (2016), Ładni chłopcy i szalone. Męskość i kobiecość w późnym pisarstwie Józefa Ignacego Kraszewskiego (2014) oraz wielu artykułów, które publikował m.in. w „Pamiętniku Literackim”, „Tekstach Drugich”, „Ruchu Literackim”, „Wielogłosie”, „Wieku XIX” i w książkach zbiorowych.


O książce (Katarzyna Szopa, "Poetyka rozkwitania. Różnica płciowa w filozofii Luce Irigaray", Instytut Badań Literackich PAN 2018):

Poetyka rozkwitania... Katarzyny Szopy, choć napisana przez literaturoznawczynię, jest w istocie książką filozoficzną. Rozplątując węzły myśli i pisarstwa Luce Irigaray, badaczka czyni to w sposób, który nie pozbawia tego dyskursu jego niepowtarzalnych właściwości, ale zarazem sprawia, iż staje się on bardziej zrozumiały i przystępny. Jest szansa, iż publikacja tej monografii pogłębi i poszerzy w świecie polskiej humanistyki wiedzę o fascynującym intelektualnie oraz formalnie dorobku Irigaray, zainspiruje do dalszych nad nim studiów i pozwoli zrewidować interpretacyjne schematy, jakie wokół niego narosły.
− prof. dr hab. Ewa Kraskowska

Sposób czytania dziel Irigaray, jaki proponuje Katarzyna Szopa, jest w moim odczuciu niezwykle oryginalny, a wynika on z głębokiego namysłu nad pracami filozofki i wiąże się ściśle z uważną, nastawioną na dialog lekturą relacyjną. [...] Autorka wydobywa z tekstów Irigaray najważniejsze wątki tematyczne, pokazuje ich płynne migrowanie do kolejnych tekstów, ich harmonijny rozwój czy raczej rozkwit. [...] Czytelnik otrzymuje w ten sposób do rąk nie jakąś kolejną nudną monografię, w której zreferowano cudze poglądy, ale świetnie ustrukturowany tekst, który pulsuje wieloma odcieniami znaczeń wydobytymi z kontekstów psychoanalitycznych, socjologicznych czy filozoficznych. Być może to właśnie ślady lektury relacyjnej sprawiają, że ten tekst przemierza niejednorodny rytm uchwycony w pismach Irigaray, jej komentatorek, filozofów, do których odwołuje się autorka J’aime á toi. Poza tymi rytmami jest jeszcze wyraźnie wyczuwalny rytm samej Autorki − niepodważalny ślad niepowtarzalnej tożsamości.
− prof. dr hab. Adam Dziadek