Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Zebrania katedr

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

$dateTool.format("MMMM yyyy",$eventSDate,$locale)

Poprzedni tydzień
Następny tydzień

Kontekst kulturowy i performatywny w interpretacji pieśni Safony

Czas rozpoczęcia: 16 00
Miejsce: Termin wykładu zmieniony z powodu choroby Prelegenta; nowy termin zostanie podany wkrótce
Organizator: Pracownia Literatury Renesansu
Kontekst kulturowy i performatywny w interpretacji pieśni Safony

Pracownia Literatury Renesansu zaprasza na wykład, który wygłosi dr hab. Karol Zieliński, prof. UWr na temat „Kontekst kulturowy i performatywny w interpretacji pieśni Safony”.

Wykład rozpocznie się 22 marca 2022 roku o godz. 16:00 w budynku Wydziału Polonistyki UJ przy ul. Gołębiej 16 (sala 42) oraz w aplikacji MS Teams. Link do spotkania: https://bit.ly/3In3yWm
Osoby posługujące się w aplikacji MS Teams adresem mailowym w domenie innej niż Uniwersytetu Jagiellońskiego proszone są z powodów technicznych o dołączenie do spotkania poprzez link wyświetlony w przeglądarce Google Chrome lub Microsoft Edge.

Streszczenie:
W badaniach filologicznych wypracowane zostały metody odpowiednie dla utworów powstałych przy użyciu pisma. Siłą rzeczy, filologom często trudno uwzględnić odmienność produktów tradycji oralnej, porzucić swój warsztat i przyzwyczajenia. Odnosi się to również do utworów poetyckich stojących u progu literatury greckiej, a zatem stanowiących początek i fundament literatury europejskiej. Utwory przypisywane Safonie powstały w kulturze oralnej i ich interpretacja wymaga uwzględnienia kontekstu kulturowego i performatywnego. Dopiero taka perspektywa badawcza pozwala na właściwą ocenę, kim był/a poeta/tka – autor/ka pieśni lirycznych – oraz jaki sens miały wypowiedzi poetyckie.
Pieśni wykonywane na sympozjonie stanowią element dyskursu podejmowanego przez współbiesiadników. Wypowiedź obliczona jest na zyskanie akceptacji dla prezentowanego stanowiska, a w efekcie na podniesienie prestiżu jednostki w grupie. Wobec ulotności formułowanych w ten sposób wypowiedzi lirycznych wydaje się niemożliwe utrwalenie ich bez użycia pisma. Tymczasem w kulturze oralnej istniały warunki do przenoszenia wypowiedzi powiązanych z określoną okazją do innych okoliczności performatywnych. Oznacza to, że ta sama wypowiedź mimo swej okazjonalności mogła realizować te same lub podobne cele w performensach podejmowanych w innym miejscu i czasie, przez tę samą lub inne osoby.