Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Zebrania katedr

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

marzec 2020

20200329
Poprzedni tydzień
Następny tydzień

Poezje Franciszka Dionizego Kniaźnina ręką własną pisane

Data: 29.03.2020
Czas rozpoczęcia: 17 30
Miejsce: MS Teams
Poezje Franciszka Dionizego Kniaźnina ręką własną pisane

Pracownia Badań nad Procesem Twórczym (UJ) kontynuuje projekt badawczo-seminaryjny pod nazwą „Polska kultura tekstotwórczości”, realizowany w ramach Humanistycznego Konsorcjum Naukowego, stworzonego przez Wydział Polonistyki UJ oraz Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej UAM.

 

Wiek XVIII – spotkanie czwarte

 

29.03.2022, godz. 17.30

 

Miejsce: MS Teams

 

Kliknij tutaj, aby dołączyć do spotkania

 

W programie:

 

wykład prof. dr hab. Bożeny Mazurkowej (Uniwersytet Śląski) pt. „Materialna postać

i ukształtowanie autografu: Poezje Franciszka Dionizego Kniaźnina ręką własną pisane

 

oraz dyskusja.

 

Abstrakt

 

Przedmiotem referatu będzie powstały w latach 90. XVIII w. autograf Poezje Franciszka Dionizego Kniaźnina ręką własną pisane, uznawany niejako za testament literacki puławskiego twórcy. W tym dwutomowym zbiorze, zapisanym bardzo równym, drobnym pismem, autor zamieścił – po uprzednim wprowadzeniu daleko idących zmian redakcyjnych – utwory uprzednio już drukowane w odrębnych tomikach, a także napisane później. Podczas wystąpienia zostanie scharakteryzowana materialna postać owego zabytku kultury. Prelegentka zwróci także uwagę na zmiany w ukształtowaniu ramy wydawniczej, które są zauważalne, gdy porówna się autograf z prymarnymi edycjami twórczości poety. Przemiany te, stanowiące wraz ze zmianami w utworach ostatnie ogniwo procesu tekstotwórczego Kniaźnina, polegały m.in. na rezygnacji z elementów ramy wydawniczej, wprowadzeniu skorygowanych formuł tytułowych oraz wyraźnym odchodzeniu od okolicznościowych znamion dzieł. W trakcie wykładu zostaną również przytoczone argumenty przemawiające za stwierdzeniem, że w przypadku charakteryzowanego autografu mamy do czynienia z brulionem, a nie z czystopisem, chociaż w ogólnym kształcie rękopis ten został przygotowany bardzo starannie.

 

Serdecznie zapraszamy! Do spotkania będzie można dołączać klikając podany w zaproszeniu link (od ok. 17.20).

 

 

dr hab. Mateusz Antoniuk

Kierownik Pracowni Badań nad Procesem Twórczym