MUTE: POPULAR MUSIC STUDIES
Począwszy od bluesa, przez awangardę jazzu, muzykę pop, rewolucję rock'n rolla, aż do post rocka czy narodzin muzyki elektronicznej mamy możliwość obserwacji najróżniejszych przekształceń wewnątrz dyskursu muzyki popularnej. Narodziny i śmierć oraz zmartwychwstania pojedynczych stylów i zjawisk stanowią już nie tylko przedmiot badań historyków muzyki, ale są także tematem istotnym dla humanistów zajmujących się praktykami społecznymi związanymi z muzyką. Muzyka popularna w XX i XXI wieku jest zjawiskiem, które wymyka się jednostronnym i łatwym opisom. Nie jest to bowiem ani sama "muzyka", ani same "słowa do piosenek", a dla jej odbiorcy jasnym staje się, że to cały zespół zjawisk (dźwięk, tekst, obraz, video, image, kreacja sceniczna, rola społeczna, narzędzie komunikacji, akt performatywny) integralnie ze sobą związanych i zarazem koniecznych. Pod tym względem termin "muzyka popularna" jest pseudonimem szerokiej formacji kulturowej, z którą mamy do czynienia od lat 60. XX wieku, a samo zjawisko urasta do rangi repozytorium różnorodnych idei przejawiających się nie tylko w strukturze formalnej każdego utworu, ale także w zjawiskach muzyce towarzyszących. Jest to repozytorium dynamiczne, w którym nieustannie dochodzi do redefinicji, rekonfiguracji
i rekonstrukcji zarówno wewnętrznych form gatunkowych, jak i całej kultury muzycznej.
Jednak samo pisanie o muzyce popularnej, w ujęciu ściśle formalnym, może napawać metodologicznym lękiem. Obawa ta wiąże się z nieprzekładalnością lingua musica na lingua naturalis. Wydaje to niewykonalne w sposób zadowalający i prawie zawsze sprowadza na badacza trudności, zwłaszcza, jeśli chce on opisać te elementy zjawiska muzycznego, które wymykają się muzykologicznej lub literaturoznawczej metodologii. Rodzi się więc pytanie - jaki sposób obrać, by mówić i pisać o czymś, co nie mieści się w zakresie deskrypcji za pośrednictwem języka naturalnego? Jak pisać o muzyce używając słownika, który nie jest w stanie opisać zjawiska oddziałującego przecież afektywnie i pobudzającego indywidualne imaginarium estetyczno-zmysłowe?
Problemy wynikające z trudności w mówieniu o muzyce, jak i rosnące zainteresowanie zjawiskami niebezpośrednio związanymi z muzyką popularną doprowadziły do momentu, w którym konieczne wydaje się organizacja spotkania, które zainicjuje zintegrowane studia nad muzyką popularną. Popular Music Studies, dziedzina która w krajach anglosaskich ma już własną kilkunastoletnią tradycję, w Polsce jest polem badawczym jeszcze wyraźnie niedookreślonym, a jednocześnie od lat wydaje się kuszącą okazją do prób stworzenia nowego języka i słownika w mówieniu o muzyce popularnej. Studia nad muzyką popularną, jakie chcemy przedsięwziąć to zarówno transdyscyplinarny namysł nad zjawiskami muzycznymi i strukturami dźwiękowymi, ale także próba stworzenia własnych metod badawczych, a przede wszystkim określenie przedmiotu. Ideą przyświecającą naszemu spotkaniu jest także próba podjęcia badań nad muzyką popularną w działaniu, z związku z tym proponujemy uczestnikom, oprócz tradycyjnych form konferencyjnych, warsztaty oraz laboratoria, w czasie których możliwe będzie podjęcie dyskusji zarówno z twórcami muzyki i tekstów, producentami dźwięków, a także organizatorami wydarzeń muzycznych. Zależy nam na tym, by zaakcentować fakt, że muzyka popularna jest zjawiskiem złożonym, a przez to nie tylko transdyscyplinarnym ale także transinstytucjonalnym.
Mając to na uwadze, organizatorzy Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej poświęconej i inicjującej Popular Music Studies zapraszają naukowców, doktorantów
i studentów zainteresowanych tematem do podjęcia refleksji nad:
● problemem translacji struktur dźwiękowych na język, obraz, ruch, zachowanie sceniczne itp.
● ciałem wykonawcy i ciałem odbiorcy muzyki
● antropologią instrumentów muzycznych
● wizerunkami artystycznymi muzyków
● kategorią melancholii, nostalgii, dziwności itd. we współczesnych gatunkach muzycznych
● aspektach posthumanistycznych w muzyce popularnej
● orientalizm i/lub post-orientalizm określonych nurtów muzycznych
● transmedialnością występów muzycznych
● retrofilią gatunków i wizerunków muzycznych
● fenomenologią koncertu
● etnografią wydarzenia muzycznego
Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres mute.conference@gmail.com mija 01.03.2016 roku. Do abstraktu należy dołączyć krótką notę biograficzną sformułowaną podług powszechnie przyjętych standardów (afiliacja, tytuł naukowy oraz profil badawczy). Objętość abstraktu wraz z biogramem nie powinna przekroczyć dwóch stron znormalizowanego maszynopisu (maksymalnie do 1000 słów). Do zgłoszeń prosimy dołączać wstępną bibliografię. Informacja o pozytywnym bądź negatywnym rozpatrzeniu propozycji wystąpienia konferencyjnego zostanie rozesłana do autorów 31.03.2016 roku. Na pokrycie kosztów związanych z cateringiem, wynajmem sali i przygotowaniem materiałów konferencyjnych przewiduje się opłatę konferencyjną w wysokości 300 zł
(200 zł dla doktorantów i studentów), którą należało będzie uiścić najpóźniej do 15.04.2016 roku.
Organizatorzy przewidują publikację w formie recenzowanej antologii artykułów pokonferencyjnych.
Więcej informacji: www.muteconference.wordpress.com
Osoba publikująca: Janusz Smulski