Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

Zebrania katedr

Web Content Display Web Content Display

March 2019

20190313
Previous week
Next week

Wojciech Wilczyk, Tomasz Szerszeń, Widzenie widzenia

Date: 13.03.2019
Start Time: 18 00
Place: MEK Dom Esterki, ul. Krakowska 46
Wojciech Wilczyk, Tomasz Szerszeń, Widzenie widzenia

Ośrodek Badań nad Kulturami Pamięci WP UJ oraz

Muzeum Etnograficzne w Krakowie zapraszają na spotkanie:

Wojciech Wilczyk, Tomasz Szerszeń

Widzenie widzenia

13 marca, środa, godz. 18.00, MEK Dom Esterki, ul. Krakowska 46

Specyfika fotografii sprawia, że bywa ona uprzywilejowanym narzędziem wykorzystywanym w badaniach historycznych, antropologicznych, etnograficznych. Równocześnie heterogeniczność tego medium sprawia, że jego użycia badawcze bywają kłopotliwe i generują nowe pytania. Fotografie Wojciecha Wilczyka, autora ważnych projektów dokumentalnych, byłyby punktem wyjścia do rozważań nad – równocześnie – kłopotliwym statusem fotografii rozpiętej między dokumentem a narzędziem badawczym i pokazanymi na wystawie „kłopotliwymi” – niekanonicznymi, ludowymi – przedstawieniami Zagłady.

Tomasz Szerszeń – antropolog kultury i fotograf. Autor książek Podróżnicy bez mapy i paszportu (2015) i Architektura przetrwania (2017). Członek redakcji kwartalnika „Konteksty”, współzałożyciel pisma „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”, adiunkt w Instytucie Sztuki PAN. Jego projekty fotograficzne były pokazywane na wielu wystawach, m.in. w Fundacji Archeologia Fotografii, Muzeum Sztuki w Łodzi, Galerii Asymetria, Muzeum Mickiewicza w Stambule czy na Paris Photo. Był kuratorem wystawy Czym jest Oświecenie? (2018, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie; z Łukaszem Rondudą i Goshką Macugą).


Wojciech Wilczyk – fotograf, poeta, autor esejów oraz tekstów krytycznych o sztuce, kurator wystaw, wykładowca na Akademii Fotografii w Krakowie. Autor fotograficznych projektów dokumentalnych: Czarno-Biały Śląsk (1999-2003), Kalwaria (1995-2004), Życie po życiu (2004-2006), Postindustrial (2003-2007), Niewinne oko nie istnieje (2006-2008), Święta Wojna (2009-2014) oraz wspólnie z Elżbietą Janicką Inne Miasto (2011-1012). Dwukrotnie nominowany do Deutsche Börse Photography Prize. Otrzymał wyróżnienie w konkursie Fotograficzna Publikacja Roku 2009 (album Niewinne oko nie istnieje) oraz nagrodę PHOTO BOOK OF THE YEAR 2014 w konkursie Grand Press Photo 2015 (album Święta Wojna). Od 2009 roku prowadzi bloga: hiperrealizm.blogspot.com. Wspólnie z Grzegorzem Wróblewskim zrealizował intermedialny projekt Blue Pueblo (2013-2014), łączący tekst i fotografie, któremu towarzyszył artbook wydany w nakładzie 350 numerowanych i sygnowanych egzemplarzy.

 

Download files
Plakat