Narracje o tworzeniu - opowieści artystów
W stronę historii historii tworzenia
Kraków, 24-26.10.2022
Pracownia Badań nad Procesem Twórczym (WP UJ)
oraz
Katedra Historii Literatury Polskiej XX Wieku (WP UJ)
Katedra Antropologii Literatury i Badań Kulturowych (WP UJ)
Dzień I 24.10.2022
W KRĘGU AUTOPOIESIS – OTWARCIA (ul. Gołębia 24, Collegium Novum, sala 52)
9.30 – Inauguracja konferencji
9.40 – 10.00 Michał Paweł Markowski (University of Illinois Chicago, UJ), Autopoiesis, czyli nowoczesna histeria
10.00 – 10.20 Magdalena Rembowska-Płuciennik (IBL PAN), Opowiem ci o tobie. Motywacje użycia narracji drugoosobowej w literaturze fikcjonalnej i niefikcjonalnej
10.20 – 10.40 Marek Zaleski (IBL PAN), Plagiat: fortunne przestępstwo?
10.40 – 11.00 Magdalena Popiel (UJ), Narracje o tworzeniu, czyli „ciemność i magia”
11.00 – 11.30 - dyskusja
11.30 – 12.00 przerwa kawowa
OPOWIEŚCI O TWORZENIU – ROMANTYZM (ul. Gołębia 24, Collegium Novum, sala 52)
12.00 – 12.20 Maria Prussak (IBL PAN), Poeta pod presją
12.20 – 12.40 Michał Kuziak (UW), Juliusz Słowacki – pierwszy polski pisarz nowoczesny?
12.40 – 13.00 Włodzimierz Szturc (UJ), „Ta okropna biel, która sny wróży”. O twarzy i o kartce papieru
13.00 – 13.20 Jerzy Borowczyk (UAM), „I znów zaczyna […] / I co napisał, przekryślił!”. Ryszarda Wincentego Berwińskiego utwory bez końca
13.20 – 14.00 dyskusja
Sekcja I PRACOWNIE MALARZY (ul. Gołębia 24, Collegium Novum, sala 52)
16.00 – 16.20 Piotr Oczko (UJ), Wyrazić siebie. Kobiece autoportrety z XVI i XVII wieku
16.20 – 16.40 Paweł Rodak (UW), Obraz i zapis. Procesy twórcze w dziennikach malarzy
16.40 – 17.00 Michał Haake (UAM), Jacek Malczewski jako teoretyk sztuki
17.00 – 17.20 Paweł Bem (IBL PAN), „Sięgając pierwszej przyczyny”? Kilka uwag o wypaczeniu w prezentacji procesu twórczego.
17.20 – 18.00 dyskusja
Sekcja II DRAMAT PISANIA (ul. Gołębia 16, Wydział Polonistyki UJ, sala 42)
16.00 – 16.20 Olena Haleta (Lwowski Narodowy Uniwersytet im. Iwana Franki), Dramat pisania: listy i rękopisy Lesi Ukrainki jako dowód procesu twórczego
16.20 – 16.40 Joanna Szewczyk (UJ), Pisanie stratą, pisanie straty. O autopoietyczności narracji żałobnych ostatnich lat
16.40 – 17.00 Klaudia Muca (UJ), Emancypacyjna historia tworzenia. Związki działań twórczych i działań na rzecz emancypacji
17.00 – 17.20 Anna Piniewska (UW), „Rzeczywistość się zmienia” – autotematyczne opowieści twórców i twórczyń Teatru 21
17.20 – 18.00 dyskusja
Dzień II 25.10.2022
PODMIOT I ŚRODOWISKO (ul. Gołębia 24, Collegium Novum, sala 52)
9.30 – 9.50 Mateusz Antoniuk (UJ), (Somo/Topo) Narracje autopoietyczne: podmiot tworzący (jako ciało w sieci przedmiotów)
9.50 – 10.10 Marta Baron-Milian (UŚ), Kolektywy Anatola Sterna
10.10 – 10.30 Olga Płaszczewska (UJ), „Chez soi” albo pracownia jako klucz do twórczości w publicystyce literackiej Dwudziestolecia (przypadek Alfreda Jesionowskiego)
10.30 – 10.50 Przemysław Kaniecki (UW), Maciej Sieńczyk wśród przyjaciół i wśród przedmiotów
10.50 – 11.20 dyskusja
11.20 – 12.00 przerwa kawowa
KLASYCY, KLASYCZKI (ul. Gołębia 24, Collegium Novum, sala 52)
12.00 – 12.20 Adam Dziadek (UŚ), Opowieści autopoietyczne – przypadek Czesława Miłosza
12.20 – 12.40 Anna Czabanowska-Wróbel (UJ), „Między komputerem, ołówkiem i maszyną do pisania…” Adam Zagajewski o własnej twórczości
12.40 – 13.00 Marek Bernacki (ATH), Poetyki i retoryki narracji autopoietycznych Wisławy Szymborskiej - na przykładzie wybranych wierszy noblistki
13.00 – 13.20 Iwona Gralewicz-Wolny (UŚ), „Wewnątrz siebie samej”. Praktyka twórcza Olgi Tokarczuk w świetle opowiadania „Szkocki miesiąc” z tomu „Gra na wielu bębenkach”
13.20 – 14.00 dyskusja
Sekcja I U PROGU MODERNIZMU (ul. Gołębia 24, Collegium Novum, sala 52)
16.00 – 16.20 Piotr Śniedziewski (UAM), Gustave Flaubert i Louise Colet – historia nie tylko miłosna
16.20 – 16.40 Lidia Kamińska (UJ), „Palą się moje ręce, wre mój mózg i głowa”. Artysta i afekty, czyli proces twórczy w poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera.
16.40 – 17.00 Krystyna Zabawa (AI), „Poetyckie laboratorium” Maryli Wolskiej i Beaty Obertyńskiej na podstawie ich własnych opowieści o tworzeniu
17.00 – 17.20 Kamil Kaczmarek (UJ), Estetyka subtelności Karola Irzykowskiego
17.20 – 18.00 dyskusja
Sekcja II NA SCENIE I ZA SCENĄ (ul. Gołębia 16, Wydział Polonistyki UJ, sala 42)
16.00 – 16.20 Anastasia Nabokina (UJ), „Mitu nie zdradzajcie”. Modernistyczna koncepcja tańca w eksperymentach studia „Heptachor” we wspomnieniach jego założycielki Stefanidy Rudniewej
16.20 – 16.40 Sabina Brzozowska (UO), „Teatralne autocharakterystyki” Tadeusza Rittnera (w trzech odsłonach)
16.40 – 17.00 Agnieszka Budzyńska-Daca (UW), Aleksandra Łukowska (UW), Proces twórczy w improwizacji teatralnej z perspektywy retorycznej
17.00 – 17.20 Magdalena Kuczaba-Flisak (UJ), O micie twórcy – pisarza, tłumacza i ilustratora (na tle kulturowej historii literatury dziecięcej)?
17.20 – 18.00 dyskusja
Dzień III 26.10.2022
DWUDZIESTOWIECZNE ROZWAŻANIA O PROCESIE TWÓRCZYM (ul. Gołębia 16, Wydział
Polonistyki UJ, sala 42)
9.30 – 9.50 Maciej Nowak (KUL), Zbieranie – rekonstrukcja – zrozumienie. Biografowie o własnym procesie twórczym
9.50 – 10.10 Dominika Niedźwiedź (UJ), Od niechcenia-pisarzem. Narracje autopoietyczne Boya-Żeleńskiego
10.10 – 10.30 Joanna Gębicz (UJ), Poznać, zrozumieć wyrazić. Wypowiedzi metaliterackie Jarosława Iwaszkiewicza
10.30 – 10.50 Magdalena Amroziewicz (UJ), Władysław Sebyła o swoim pisaniu
10.50-11.10 Katarzyna Szewczyk-Haake (UAM), „Ubogi Pegaz”. Powojenne i poodwilżowe rozważania nad procesem twórczym w poemacie Artura Marii Swinarskiego „Chagall”
11.10 – 11.40 dyskusja
11.40 – 12.00 przerwa kawowa
W KRĘGU AUTOPOIESIS – DOMKNIĘCIA (ul. Gołębia 16, Wydział Polonistyki UJ, sala 42)
12.00 – 12.20 Aleksander Sroczyński (UW), Autopoietyczne opowieści Marka Marulicia
12.20 – 12.40 Grzegorz Zając (UJ), Kraszewski-powieściopisarz „na ścieżce”… – tylko chciał nią pójść czy rzeczywiście poszedł
12.40 – 13.00 Jan Zięba (UJ), Lem wśród poetów (Leśmian, Różewicz Baczyński, Lipska)
13.00 – 13.20 Maja Jarnuszkiewicz (UJ), „A może wejść z moją książką w układy” – „Literatura” Wiktora Woroszylskiego jako opowieść o tworzeniu, a zarazem historia twórczości
13.20 – 14.00 dyskusja, podsumowanie i zakończenie konferencji
Wydarzenie odbywa się w ramach Humanistycznego Konsorcjum Naukowego Wydziału Polonistyki UJ oraz Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM.
Komitet organizacyjny:
dr hab. Mateusz Antoniuk prof. UJ
prof. dr hab. Magdalena Popiel,
mgr Kamil Kaczmarek
mgr Maciej Wcisło